Aku
mengajar anak istimewa. Kira aku ni cikgu pendidikan khas la. Lepasan psikologi.
Heh,
Aku
nak share sikit ilmu yang aku ada dengan korang. Berkenaan potty training/
toilet training/ latihan tandas dan pelbagai lagi lah nama yang kau nak bagi. Satu
hal pasal anak istimewa ni, nak train mereka susah juga la. Tak banyak, susah
sikit. Tak sikit, susah banya. Kau faham tak ni?
Lagi
pula yang meilbatkan konsep tertentu macam ni. Double susah.
Tapi
dalam kesusahan tu, ada kemudahan. Allah dah janji dalam kitabNya. Dua kali
diulang.
‘Then, surely
with hardship comes ease (6). Surely, with hardship comes ease (7)’; Surah Al-
Insyirah (94).
Anak
istimewa ni pelbagai. Dalam kes aku, anak autism lah. Ada yang susah nak kawal,
ada yang senang sangat nak kawal. Ada juga yang kena kawal sepenuhnya. Satu
anak autism ni tak sama dengan anak autism yang lain. Menarik. Nanti lain masa
aku kongsi pasal ni.
Balik
pada cerita asal, aku punya task masa tu adalah jaga playgroup. Fokus utama
adalah perkembangan adaptif mereka. Potty training jatuh no 1 masa tu. Sebab
dengan settle nya isu potty training ni boleh membawa kepada banyak masa untuk
kau trained benda lain. Anak autism ni, kau nak faham senang je, RUTIN. Kau nak
ajar dia rutin, kau pun kena rutin. Ulang- ulang dan ulang lagi. Kau penat
sekarang, kau bersenang kemudian. Mudah bukan? Mari lalui jurnal latihan tandas
ni bersama- sama.
Anak
R ni non verbal. Suka minum air dalam kadar yang banyak. Pakai pampers selalu
bocor pasal banyak gila woiii kencing dia padia aku dok keje ngelap je, ang
pakai pampers kot. Neither tandas duduk nor tandas cangkung, dua- dua tak
pandai. Diingatkan kat sini, step ataupun cara yang aku bakal kongsi ni bukan
terpakai pada R je, mungkin pada anak yang lain juga. Mana yang sesuai la. Dalam
cerita ni, anak R jadi contoh aku.
Aku
buat target aku dulu. Target yang tak payah tinggi- tinggi. Tak terkejar kang sia- sia
usaha aku.
1)
Tak payah pakai pampers.
2)
Tahu guna tandas duduk dan tandas cangkung.
3)
Tahu nak basuh yang depan tu ha. Paling simple, jirus air dalam 10 kali gayung.
Ataupun halakan paip dalam kiraan 10.
4)
Bila aku kata toilet, dia boleh pergi sendiri. Pergi ke toilet for sure. Bukan merayap
ambil basikal ataupun kamus bergambar. Bukan. 1 kerja aku nak kena pusing cari
dia pula.
1. TAK PAYAH PAKAI PAMPERS.
Susah
juga nak start ni. Depan mata aku cuma ada 3 jam, selebihnya bukan depan mata
aku. Jadi ni perlu perbincangan dengan parents dia lah. Aku bagitau aku nak
start dengan toilet training dia. Kalau boleh datang tak payah pakai pampers. Dan
kalau boleh juga kat rumah berlaku perkara yang sama la. Jangan pakai pampers.
Keputusan
ini bermakna, aku kena ready dengan segala mop dan baldi, timer untuk set masa
5 ke 10 minit, botol air dia untuk dia faham minum air- kencing- toilet, kegigihan,
ketabahan, air mata, dan pelbagai emosi suka duka yang lain. Paling utama
sekali sot ba ro, sabar. Sebabnya selang beberapa minit akan berlaku sesi lap
lantai, tukar baju. Eh, apasal kena lap lantai lagi tadi bukan baru lap lantai
ke. Dejavu apakah ini. Begitulah berterusan lebih daripada sebulan dan dijangka
up seingga ke 3 bulan.
Yang
kritikalnya juga sebab nama pun playgroup. Bukan sorang je budak dalam kelas. Ramai.
Cuma masa tu aku fokus pada R sebab R ni kira special pada aku. Pasal aku kena
tulis report dia, hahahaha. Yang lain kena report juga, tapi yang lain takde
masalah no 2 dan no 4. Kira aku skip part tu kat budak lain untuk fokus pada R.
Bila
ramai, makna kata kat sini yang sesi lap lantai bukan sebab R sorang tapi sebab
anak yang lain juga. Kesimpulannya dalam 3 bulan pertama memang lokasi nak cari
kami (1kelas=2guru=4murid), antara kelas dan tandas. Oh, ada 1 lagi lokasi. Kelas
sebelah. ‘Eh, tumpang jap G dengan K dan W ni. Aku nak lap lantai”. Kadang-
kadang dialog tu, dipulangkan kepada kami “Eh tumpang jap T dengan O dan Z ni.
Aku nak lap lantai”. Sekali lagi. Kedejavuan apakah ini.
Rasionalnya
tak payah pakai pampers adalah untuk dia aware keadaan dia masa tu. Apa yang
berlaku masa dia terkencing tanpa pampers.
1.
Seluar, baju, kerusi, lantai, akan basah. Atau
2.
Rasa geli, busuk berbau. Atau
3.
Tak selesa. Atau
4.
Boleh main air. Atau
5.
Ignore the situation. Terkencing lepastu sambung main. Atau
6.
Nangis. Atau
7.
Krik krik krik
Kalau
boleh buat checklist box sekali nak bagi mudah. Sebab tak semua rasa yang sama.
Itu yang letak atau.
Boleh
jadi dia no1 dan no3. Boleh jadi dia no3 dan no6. 5 minit kemudian no6 hilang,
no5 pula dia buat. Boleh jadi dia mai terus no4. Yang paling tak best no7,
tiba- tiba hujung tudung kau bau kencing. Dah nak kena check sorang- sorang. Kalau
dia statik kat situ je takpe, dah kalau jenis ligan lompat atas meja main suis
bagai. 1 kelas kau kena cuci.
“Eh,
bukan 10 minit lepas baru mop lantai ke. Serius la, dejavu sehari nak berapa
kali sebenarnya ni?”, kau berbisik dalam hati.