SAMBUNG
dari post sebelum ni,, target aku untuk student ni adalah:
1)
Tak payah pakai pampers- which aku dh elaborate dalam post sebelum ni. Aku teruskan
dengan point yang kedua.
2)
TAHU GUNA TANDAS DUDUK DAN TANDAS CANGKUNG.
Ini
pun satu hal juga. Sebabnya tahu- tahu jelah. Bila dah terbabas kencing dalam
kelas, apalah ertinya kat dalam tandas tu kan. Memang terus mandi kan je la. Tapi
untuk dia ni, tak. Aku duduk kan juga atas tab tandas tu. Selang seli lah,
kalau pagi guna tandas duduk, tengah hari guna tandas cangkung. Yang penting,
dia kenal rupa tandas tu macam mana.
Ada
paip, ada gayung, ada pam jamban, ada baldi, ada getah paip. Ha, tu namanya
tandas. Pegi mana- mana, kalau jumpa yang lebih kurang benda nya itulah tandas.
Kalau
ceritanya dia dah terbabas dalam tandas, memang kira pass je la. Tapi kalau
awal- awal aku dah berdesup bawa gi tandas, memang dia kena duduk atas tab tu. Membuang
ke tidak ke, situlah kedudukan dia bila masuk tandas. Kata la aku punya
berdesup belum cukup laju, dia terbabas juga dalam tandas, still. Sambil dia
kencing tu la aku letak atas tab. Itu yang aku rasa yakin tak yakin je seluar
aku bersih nak buat solat...........
Aku
kira, bab yang ni mudah la. Sebabnya, dalam sehari lebih dari sekali aku bawa
dia pergi tandas. Sampai satu tahap, dia nak mula makan, aku bawa. Dia tengah
makan, aku pause kejap suruh gi tandas. Dia dah habis makan pun aku sruh gi
tandas lagi. Of course dia jadi kenal dengan tandas. Ironinya, suatu masa nanti
bila aku tengok muka dia macam tahan kencing ke apa ke, just cakap “pergi tandas”
then dia faham dia kena buat apa dan soon enough jad faham kenapa dia kena gi
tandas. Oh, rupanya macam ni rasa nak terkencing, so bila rasa macam ni kena gi
tandas. Gituwwwww.
3)
TAHU BASUH PRIVATE PART
Tempat
aku , awal- awal dulu takde getah paip. Jadi budak kena guna gayung. Berapa larat
sangat la budak- budak ni nak angkat gayung dengan penuh air tu ha. Selalu kantoi
airnya kat hujung- hujung gayung je. Sikit nya alahai. Jenis R ni nak cepat je,
jadi dia jirus sekali dua cukup dah rasa dia. Dengan air kat hujung gayung tu
ha, itu je lah basuhnya. Aku pula rasa geli ha. Tak bersih, kena kat seluar,
duduk mana- mana dalam kelas tu.... panjang akibatnya.
Jadi
aku ajar yang paling mudah je la. Jirus dengan kiraan 10 kali. Walaupun hujung
gayung je airnya, kira boleh la juga. Yang mengira, siapa lagi kalau bukan aku.
Tiba masanya dia dah boleh ke tandas, walaupun berangan dalam tu akan terngiang
ngiang lah kicauan suara emas aku mengira 1 sampai 10 dari luar tandas sama ada
tengah minum air atau bergurau dengan kipas jammed tak mau pusing kat lounge tu.
Habis
je kira sampai 10, dengar la bunyi air kedebush- kedebush kat dalam tu. Tapi aku
akan tetap check juga la betul ke tidak apa yang dia basuh tu ha. Intai- intai
dari pantulan cermin ke apa lah gitu. Punya lah aku tak nak tengok dia kat
tandas.... hmmm nak bagi dia berdikari gais.
Kemudian,
bila yang tu dia dah dapat kita up lagi. Aku ajar dia bersihkn guna tangan
pula. Basuh betul- betul. Cuma tu lah tu, guna gayung. Struggle lain macam lah.
Yang ini kalau nak bagi betul- betul pandai, tak jadi apa la pasal makan tahun
juga. For the least, dia boleh cuci dengan air secukupnya dah ok sangat dah. Apa
lagi aku nak harapkan. By the time, dia pandai la nanti tu. Basic nya dah
dapat, cukup.
4)
BILA AKU KATA TOILET, DIA BOLEH PERGI SENDIRI.
Yang
ini adalah harapan terakhir untuk semua target yang di atas samaada telah
tercapai ataupun masih dalam usaha. Benda ni penting sangat- sangat sebab jenis
budak ni pelbagai. Dia rasa sesuatu, tapi dia tak tau apa benda sesuatu tu. Kita
ni la yang kena faham, sesuatu dia tu. Cakap la gi tandas sana, haaa macam air
laju dia. Memang air pun kan, basically. LOL.
Ada
juga yang dah rasa tapi terkinja- kinja tak mau ke tandas. Kita cakap baru dia
pergi. Yang tak rasa apa- apa pun ada, bila tengok masa rasa aih, pasaipa lama
gila dia tak ke tandas. Elok sampai tandas je tudia laju. Dari jam berapa punya
dia tahan ni.
Sumber gambar: Tandas Rumah Mother Aku |
Mengikut
pada mana- mana pakar pun, potty training, toilet training, latihan tandas or
whatever you called it in your own language benda ni adalah sangat penting. Ia antara
benda yang essential untuk perkembangan kanak- kanak. Tak ada umur tertentu
yang kau kena ajar, tapi lagi cepat lagi baik. Sebab yang kena bersedia bukannya
anak, tapi kau. Kau yang kena hadap segala contoh- contoh yang tak seberapa
dari aku tu. Mungkin ada lebih banyak lagi yang akan kau hadap. Hahahahaha..
Hmmm
tak kira lah anak tipikal ataupun anak istimewa, sama. Benda ni akan bagi efek
pada perkembangan yang lain juga. Technically, kalau anak kau ni problem
sangat- sangat dengan tandas dia mungkin ada masalah berkaitan sensori, motor
kasar dia dan lain- lain kemahiran. Contohnya masuk tandas bersungguh- sungguh
nangis. Bila observe banyak kali try and error begini begitu rupanya geli sebab
lantai berair. Bila bagi lantai kering, takde menda pun. Okay je sedara sedari
tu masuk tandas, hahah. Lain contoh pula, nangis tak nak tandas duduk. Nak tandas
cangkung je,,pun sama sebab geli nk duduk kat tab tu. Lain anak, lain kes nya.
Somehow
bila guna gayung tu, aku nampak bagus juga dari suatu sudut. Dia akan kuatkan
otot dan sendi bahagian tangan. Lagi kalau tangan dominan dia, tangan kanan. Elok
sangat la tu. Otot dan sendi dah kuat baru kau boleh lincah bagi anak kau main
panjat- panjat. Apa pun nak angkat gayung, adjust air masa jirus tu semua ingat
lahir- lahir terus pandai ke kalau bukan kena belajar dulu.
Kesekian
kalinya, aku nak bagitahu. Ajar anak ke tandas adalah penting untuk kemudahan
sekarang dan kemudian hari. Maybe kat sini aku kongsi pasal kencing je la. Kalau
berak tu mudah, budak tu makan nanti 30 minit terus rasa nak berak senang la
juga nak ajar. Masalahnya tidak. Untung la kalau setiap hari nak membuang. Kalau
dapat yang simpan stok 2 3 hari, tu dah masalah lain dah tu. Selain tu, kenapa
pentingnya latihan tandas ni sebab nanti pergi tadika, anak masih pakai pampers
ada potensi anak kena reject. Mungkin tak semua tadika la, tapi tetap ada. Cikgu
tak sempat nak layan dengan lagi 4 5 budak berlari dalam kelas, sorok bawah
meja. Belum cerita lagi yang nangis tak nak makan nugget sebab nasi lemak kawan
dia sedap. Haih,,,